(*)
A (*)-gal a BMW által jóváhagyott (elsőszerelésű) gumikat jelöltük. Más gépjárművekre is fel lehet szerelni.
3PMSF
3 Pics Mountain Snow Flake : winter tyre with high performance guaranteed.
Alfa Romeo
Alfa Romeo OE tyre. Más autóra is felszerelhető.
AM2
Az Aston Martin elsőszerelésű gumi garnitúrája. Más autókra felszerelhető.
AM4
Aston Martin OE tyre. Más autóra is felszerelhető.
AM6
HYUNDAI SANTA FE első szerelés. Bármelyik más autóra felszerelhető.
AM8
Az Aston Martin elsőszerelésű gumi garnitúrája. Más autókra felszerelhető.
AM9
Az Aston Martin elsőszerelésű gumi garnitúrája. Más autókra felszerelhető.
AMR
Az Aston Martin elsőszerelésű gumi garnitúrája. Más autókra felszerelhető.
AMS
Az Aston Martin elsőszerelésű gumi garnitúrája. Más autókra felszerelhető.
AMV
Aston Martin OE tyre. Más autóra is felszerelhető.
AO
AUDI számára kifejlesztett gumi, más autóra is fel lehet szerelni.
AO1
AO1 : Audi Genuine Tyre Más autóra is felszerelhető.
AO2
AO2 : Audi Genuine Más autóra is felszerelhető.
AOE
Audi számára kifejlesztett defekttűrő gumi. Más autóra is felszerelhető.
B
Nehéz motorra kifejlesztett keményebb szövetváz.
B1
A Bentley elsőszerelésű gumija. Másik autóra felszerelhető.
C1 Viper
Dodge VIPER OE tyre. Más autóra is felszerelhető.
Chevrolet
Chevrolet OE tyre. Más autóra is felszerelhető.
Chrysler
Tyre developed for Chrysler, Más autóra is felszerelhető.
ContiSeal
Self-sealing standard production tyres: speciális kezelésnek köszönhetően a gumi defektálló.
ContiSilent
Conti csendes technology
CP
Japánban gyártott gumi
DA
DA: szépséghibás gumiabroncs, melyet a gyártó által 100%-ban egyenértékűnek igazolt. Jó vételt jelent.
DEMO
Olyan gumi, melyet már fel-, és leszereltek. Legfeljebb néhány métert futott. Új terméknek felel meg.
Denloc
Denloc
Dodge
Dodge OE tyre. Más autóra is felszerelhető.
DOT
A gyártás évét 4 szám adja meg.
DSST
Dunlop Self-Supporting Technology: Dunlop defekttűrő abroncs.
DT
Different Tread Design: a futófelületen két mintázat keveredik.
DT1
DT1: továbbfejlesztett futófelület, új Michelin profil.
E-mark
E-mark : approval by the ECE/EC
EMT
Goodyear EMT jelentése Extended Mobility Tires: Goodyear defekttűrő gumi
F
BMW K1200S 2005-re gyártott első szerelés. Más motorra felszerelhető.
FC
Studded flank
Fi
Fiat elsőszerelésű gumiabroncs. Más autóra felszerelhető.
FO
FORD első szerelés. Más autóra felszerelhető.
FP
Felnivédő profillal rendelkező gumi.
FR
Felnivédő peremmel kialakított gumi.
Front/Rear
Első/Hátsó
FSL
Felnivédő profillal ellátott gumi.
G1
G1: eltérő méretű a futófelület a G1 jelöléssel ellátott, vagy anélküli gumik esetében. Ha autója négykerékmeghajtású, akkor 4 db G1 abroncsot kell rá szerelni.
GG
YAMAHA FZ6 első szerelés. Más motorra felszerelhető.
Hard
Kemény gumi
HO
HONDA elsőszerelésű gumi garnitúra. Más autókra felszerelhető.
HRS
A Hankook defekttűrő gumiabroncsa.
HZ
Bridgestone OE: tyre chosen by car manufacturers
J
A Jaguar elsőszerelésű abroncsa. A gumi más autóra felszerelhető.
JRS
Jaguar OE tyre. Más autóra is felszerelhető.
K1
Gumi K1 - puha - gumi
K2
Gumi K2, félkemény gumiból.
LRR
(Low rolling resistance) Jobb általános teljesítményt nyújtó gumikeverék.
M+S
Mud + Snow: sár és hó gumi
MC1
Mc Laren által jóváhagyott gumi. Más autóra felszerelhető.
MFS
Max Flange Shield: felni peremét védő gumiprofil. Védi felnijét a padkázás ellen, vagy más ütődésektől.
MGT
MASERATI első szerelés. Más autóra szerelhető.
ML
Tyre with reinforced nylon carcass
MO
Mercedes számára kifejlesztett gumi. Más autóra felszerelhető.
MO1
SL AMG autók speciális márkája.
MOE
MOE: Mercedes defekttűrő gumi.
N0
Porsche által jóváhagyott gumiabroncs.
N1
Porsche által jóváhagyott gumiabroncs.
N2
Porsche által jóváhagyott gumiabroncs.
N3
Porsche által jóváhagyott gumiabroncs.
N4
Porsche által jóváhagyott gumiabroncs.
N5
Porsche által jóváhagyott gumiabroncs.
NHS
Not for highway service
Oldtimer
Veterán autó abroncs
OWL
Outline White Letters: fehér kontúros feliratozású gumi.
OWLS
Outlined White Letters Size.
PE
Renault-ra gyártott első szerelés. Más autókra felszerelhető.
PR
Oldalfal erősségét jelöli. PL: 8PR
RB
A gumi feliratozása fekete színű, fehérrel kontúrozott.
RBL
Raised Black Letter: fekete színnel feliratozott gumi.
RBT
Raised Black Letters Tubeless: fekete színű, domborfelirat a gumi oldalfalán.
Rebuilt tyre
Rebuilt tyre = same performance as a new tyre.
Renault
Renault márkájú autókra gyártott első szerelés. Más autókra felszerelhető gumi.
Retreaded
Futózott gumi.
RO1
Audi Quattro, nevezetesen RS4, RS6, stb. autókra kifejlesztett gumi. Más autóra felszerelhető.
RO2
Audi Quattro, RS4, RS6 et RS8 autókra jóváhagyott gumik. Más autókra felszerelhetők.
ROWL
Raised Outline White Letters.
RPB
Rim Protection Bar: felnivédő gumi.
RSC
Tyres heat quickly and provides very good grip in the rain.
Run Flat
Defekttűrő gumi.
RWL
Raised White Letter: fehér színnel feliratozott gumi.
RWLS
Raised White Letter
S1
Az új zajkibocsátási szabványoknak megfelelő gumik.
SBL
Serrated Black Letters: a gumi oldalfalán fekete színű, barázdált betűk.
Semi-Slick
Semi-slick tyre.
Slick
Sima gumiabroncs.
Soft
Puha gumikeverék
Spare wheel
Pótkerék
SSR
SSR (Self Supporting Runflat): Continental defekttűrő gumi.
Studdable
Szegezhető gumi.
Studded
Szögesgumi.
Supersoft
Supersoft rubber
TRX
Low profile tyre
TT / TL
Tömlős gumi / Tömlő nélküli gumi
V1
Új gumikeverék nagyobb teljesítményért.
VO
VW OE tyre. Can be mounted on other cars.
VOLVO
Volvo OE tyre. Can be mounted on other vehicles.
VSB
Vertical Serrated Band: a gumi oldalfalát vékony lemezekből álló finom barázdasor borítja az egyedi megjelenés érdekében.
VW
Volkswagenen elsőszerelésű abroncs. Más gépjárműre felszerelhető.
VZ
Bridgestone OE
WL
White Letter: fehér feliratozású oldalfal.
WLT
White Lettering
WSW
White Side Wal: a gumi oldalfala fehér színű.
WW
White Wall: fehér oldalfalú gumi
XL
Megerősített gumi, magasabb terhelési index
XRP
Extended Runflat Performance
Yellow
Medium rubber
ZP
A Michelin defekttűrő technológiája.
ZPS
Yokohama Runflat Tyre: abbreviation used by Yokohama.
ZR
No difference between an R and a ZR tyre with the same speed rating (ZR covers V, W or Y). ZR does not necessarly appear on the flank.
Főbb defekttűrő gumijelzések összefoglalva:
ZP = Michelin defekttűrő gumi
SSR = Continental defekttűrő gumi
ROF = Dunlop és Goodyear defekttűrő gumik
EMT = Dunlop és Goodyear defekttűrő gumik
Run Flat = Pirelli defekttűrő gumi
RFT = Bridgestone defekttűrő gumi
BSR = Bridgestone defekttűrő gumi
A Demo gumikról
A demo gumi olyan abroncs, melyet felszereltek, leszereltek és legfeljebb pár kilométert futott. Az alábbi esetek valamelyikében lehetett használva:
- Autószalonban
- Kamionon, vagy vonaton történő szállításhoz, autóra szerelve
A demo gumira ugyanolyan jótállást nyújt a gyártó, mint egy új gumira. Mintázatának csatornamélysége legalább 99%-ra biztosított.
A demo abroncsok tehát új guminak felelnek meg és pénzmegtakarítást tesznek lehetővé, hiszen akár 10%-kal olcsóbbak, miközben optimális biztonságot nyújtanak.
A TARGUM,ÉS PROFIL FUTÓZOTT GUMIABRONCSOKRÓL!
Újrafutózott gumik – egy költséghatékony megoldás
Sokan hallottak már a gumiabroncsok újrafutózásáról, mégis néhány emberben ellenérzések élnek az újrahasznosított gumikkal szemben. Pedig nem kellene, mert ezek a gumik már rendkívül jó minőségűek a számítógépes technológiának köszönhetően.Az ilyen módon felújított abroncsok azonos futásteljesítménnyel bírnak, áruk viszont szinte csupán fele az újaknak.
Az újrafutózás az 1980-as évek elején indult Németországból és Olaszországból, elsősorban a fokozott gumihiány miatt. A gyártás technológiája ezekből az országokból származik, mely során az elhasznált gumiabroncsokat égetés helyett újrafelhasználják, így duplázva meg a gumik élettartalmát.
A felújítás során szigorú szabályoknak kell megfelelni, melyet az ENSZ EGB108-as rendelete ír elő. A gyártás során először kiválogatják és ellenőrzik a felújításra szánt prémium kategóriás gumikat, majd eltávolítják a futófelületet és a feliratokat a gumi oldaláról, ügyelve arra, hogy a szerkezete ne sérüljön. Ezután kapja meg az abroncs az új futófelületet és a feliratok elhelyezésére alkalmas oldalsó gumiréteget. A következő lépés a gyártás során a vulkanizálás, mely során két fő eljárást alkalmaznak. A melegfutózás (személy,4X4 és kisteher abroncsoknál) során a teljes futófelületet és oldalfalat nyers gumiból állítják elő,majd vulkanizálják, míg hidegfutózáskor (teherautó gumik) egy már kész futófelületet rögzítenek a abroncsra. A futózó üzemek a nagy gyártók,mint Michelin, Continental, Dunlop kifutott mintázatainak formasütőit vásárolják meg,ezért sokszor az ilyen abroncsok mintázata ugyanaz,mint a felsorolt márkák régebbi mintái.
A gyártás végén leellenőriznek minden elkészült gumiabroncsot, próbapadon vizsgálják az előírt 2.2 bar helyett 4.5 bar nyomáson. Ezek a korszerű technológiával gyártott abroncsok ugyanúgy néznek ki,mint új társaik,és ugyanaz a garanciális feltételek vonatkoznak rá,tehát új abroncsként kezelik őket.
Az újrafutózásra a Nemzeti Közlekedési Hatóság adja az engedélyt és a TÜV szúrópróbaszerű, nagyon szigorú ellenőrzéseket végez.
Az újrafutózott gumik felhasználói között vannak taxisok és amatőr autóversenyzők is, ugyanis ezen abroncsok ára kb 60%-a egy újénak, futásteljesítményük pedig azonos, 60-70 ezer km. Azonban nem csak az alacsonyabb költségek miatt érdemes ilyen gumikat választani, hanem mert így a környezetünket is óvjuk a fölösleges hulladékoktól, nem beszélve egy új gumiabroncs elkészítésének energiaigényéről.
Abroncstípusok
Nyári abroncs
Ez az abroncs száraz útfelületen ideális, mert az a környezeti
feltétel, amikor tapadóképessége a legmagasabb. Nedves talajon csökken a
nyári gumi teljesítménye.
A biztonsághoz fontos feladat az
abroncsok megfelelő állapotban tartása. Ha a gumi nagymértékben kopott,
veszít hatékonyságából, és akár veszélyessé is válhat.
Téli abroncs
Néhány országban kötelező a téli gumik használata. Magyarországon nem előírás.
Javasolt viszont téli gumi felszerelése november és március között, ha a hőmérséklet 10°C alá süllyed.
Ügyelni kell az ilyen abroncs kopására. Ha kopottak, többé nem
hatékonyak sem havas, sem nedves úttesten. Ha a futómintázat 3 mm-nél
alacsonyabb, az optimális tapadás érdekében javasolt cserélni őket.
Négyévszakos abroncs
Négyévszakos gumival télen is, nyáron is kielégítő feltételekkel
tudja járművét használni. Ez az abroncs kompromisszum a téli és a nyári
gumi között.
Mindazonáltal, kevésbé hatékony, mint egy nyári gumi száraz talajon, vagy egy téli gumi havas úton.
Nagyon fontos az abroncs állapota. Ellenőrizni kell, mert fontos szerepet játszik biztonság szempontjából.